Mean ’n Lean met Basil’s smalle drager

7 januari 2014 door: Havana Orange

De ‘hummerfiets’ is zó nadrukkelijk aanwezig in Amsterdamse fietsenstallingen dat de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer bredere fietsrekken gaat plaatsen, speciaal voor fietsen met brede voorkratten. Marktleider Basil vindt de dure aanpassingen geldverspilling en komt met een alternatief: een smalle drager met smallere kratten. Zo hoeven fietsenrekken niet te worden vervangen en blijft de capaciteit in fietsenstallingen op peil.

Handig, zo’n brede krat voor op je hippe fiets. De boodschappen kunnen erin, en ook de laptoptas kan er nog bij. Alleen jammer dat je in de fietsenstalling de plek inneemt van je buurman of buurvrouw. De populaire ‘hummerfiets’ heeft namelijk plek nodig voor twee. Er wordt steen en been over geklaagd.

Dit bracht de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) ertoe bij nieuwe fietsenstallingen een deel van de rekken geschikt te maken voor brede fietsen. Dit gaat gebeuren in een nieuwe stalling onder het Leidseplein, onder het Mahlerplein en bij Station Zuid. Ook is DIVV in onderhandeling met fabrikanten van fietsenrekken om bredere rekken te maken. De dienst wil namelijk de ogen niet sluiten voor nieuwe trends in het straatbeeld. Het nadeel is dat de parkeercapaciteit daalt.

“Als marktleider in Nederland op het gebied van fietsaccessoires en –kratten zijn wij mede veroorzaker van het Amsterdamse fietsparkeerprobleem,” zegt Marthijn van Balveren, directeur van Basil. “Wij voelen ons geroepen het probleem op te lossen.” Het bedrijf heeft daarom een smaller ontwerp gemaakt voor de zogenaamde slim fit-drager. Fietsen met zo’n smalle drager zijn niet alleen makkelijker in te parkeren, ze zijn ook veiliger in het drukke stadsverkeer, stelt Van Balveren. En het mag gezegd worden: de slim fit-drager met smalle krat of retro draadmand is stijlvol en past perfect in de actuele retrotrend.

Basil neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft voor de smalle drager ook kleinere kratten en manden geïntroduceerd. Die passen in de breedte en in de lengte op de drager. De nieuwe oplossing is “smaller dan een fietsstuur,” volgens Van Balveren: “In plaats van dure aanpassingen in fietsenstallingen kan de gemeente de consument ook bewust maken van oplossingen die er al zijn. Beter kunnen we het niet bedenken.”