86% Europese bedrijven lijdt financieel onder nadelen van breekbare smartphones

27-02-2019 - Mobile World Congress, Barcelona

Europese bedrijven spenderen meer geld dan ooit aan het mobiel bereikbaar houden van hun werknemers. De kosten voor reparatie en vervanging van beschadigde of niet-werkende telefoons, en de verminderde productiviteit die ermee gepaard gaat, nemen toe. Dat staat in een research dat in opdracht van Cat phones werd uitgevoerd door mobiele communicatieanalist CCS Insight en dat werd onthuld op Mobile World Congress in Barcelona.

86% Europese bedrijven lijdt financieel onder nadelen van breekbare smartphones

Kostenposten
Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder de inkopers van 497 Europese bedrijven1, blijkt dat 69% reguliere smartphones te fragiel vindt. Eveneens 69% geeft aan meer geld dan ooit uit te geven aan zakelijke telefoons. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat de reparatie en vervanging van kapotte apparaten een groeiend probleem vormt voor hun bedrijf.

Vrijwel alle ondervraagde inkopers (99%) heeft in de afgelopen drie jaar te maken gehad met beschadigde zakelijke telefoons en 86% geeft aan dat die schade dermate was dat reparatie of vervanging noodzakelijk was. Veelvoorkomende schades zijn gebroken schermen (62%), overige fysieke schade (47%), waterschade (44%) en schade veroorzaakt door zand of stof (21%).

Ook de verminderde productiviteit van een werknemer met een beschadigde telefoon is een probleem. 71% van de ondervraagde bedrijven zegt grote of aanzienlijke impact op de productiviteit van werknemers te ervaren. Dit verergert nog bij reparaties, die veel tijd kosten. Slechts 21% geeft aan dat een reparatie over het algemeen één werkdag kost, terwijl een meerderheid van 63% aangeeft telefoons twee dagen tot een volle werkweek kwijt te zijn. 16% zegt dat reparaties meestal nog langer duren.

Toenemende ‘cost of ownership’
Uit een ander onderzoek van CSS Insight2 bleek al eerder dat de gebruikskosten van smartphones veel hoger liggen dan de aanschafprijs. Bovendien neemt de lengte van de verwachte levenscyclus van een smartphone toe; een derde van de respondenten geeft dit aan. In West-Europa ligt de verwachte levensduur van een smartphone op veertig maanden.

Met de aannemelijke reparatiekosten die een gebruiker op een punt moet maken meegerekend, is de totale ‘cost of ownership’ van een smartphone aanzienlijk. Eén op de drie Europese consumenten heeft de afgelopen drie jaar te maken gehad met schade. Reparaties aan een nieuwe, high-end smartphone zonder verzekering zijn niet goedkoop: het vervangen van een kapot scherm kost tussen de €150 en €360 euro. Grotere reparaties voor bijvoorbeeld waterschade of kapotte toetsen kunnen tot €650 kosten.

Bij bedrijven waar onder werknemers veel zakelijke smartphones in omloop zijn, kunnen deze kosten snel escaleren. Zelfs met de schaalvoordelen die zakelijke dienstverlening biedt, rapporteren zakelijke inkopers schadeposten tot €342 per telefoon per jaar.

Robuustere smartphones
“De fragiliteit van moderne smartphones vormt echt een probleem”, zegt Ben Wood, hoofd Research bij CSS Insight. “Het is geen verrassing dat we zien dat bedrijven in toenemende mate op zoek zijn naar robuustere telefoons om de kosten van reparatie, vervanging en verminderde productiviteit te drukken. De duurzaamheid van een smartphone is derhalve een belangrijke overweging geworden voor beslissers en inkopers bij bedrijven; net zo belangrijk als bereikbaarheid, beveiliging en gebruiksgemak.”3

De overstap naar een ‘rugged’ smartphone die beter geschikt is voor de zakelijke omgeving is een belangrijk agendapunt bij de ondervraagde inkopers. 44% geeft aan dit voor het hele portfolio te overwegen, terwijl 8% dit al heeft gedaan. Rugged smartphones zijn een van de snelstgroeiende investeringsgebieden in zakelijke communicatie; 21% van de ondervraagde inkopers geeft aan te overwegen om de komende twaalf maanden hierin te investeren.

Cat phones
Cat phones toonaangevende ‘rugged’ smartphones zijn ontworpen om in de zwaarste omstandigheden te blijven werken. Het merk heeft daar zo veel vertrouwen in, dat Cat phones standaard beschikken over de meest uitgebreide verzekering voor beeldschermschade. Wanneer een gebruiker binnen de garantieperiode onverhoopt toch het Corning® Gorilla® Glass-beeldscherm van zijn Cat phone beschadigt of breekt, wordt het scherm gratis gerepareerd of vervangen.

Het vertrouwen van Cat phones in zijn apparaten is gebaseerd op de uitgebreide tests die alle producten ondergaan voordat deze de markt op gaan. Zo beschikt het vlaggenschip van het merk, de Cat S61, bijvoorbeeld over de militaire hardware-kwaliteitsstandaard MIL-Spec 810G, is IP68 en IP69K-gecertificeerd stof- en waterproof (tot 3 meter diep voor 1 uur) en zijn beeldscherm wordt beschermd door dik Gorilla® Glass 5 en een industrieel ontworpen, opstaande rand. Alle toestellen hebben dertig valtests van 1,80 meter op stalen ondergrond doorstaan.

Bekijk andere publicaties