Discom maakt bestaande scheepsmotoren Stage V

03-11-2017 - Alblasserdam

Discom maakt bestaande scheepsmotoren Stage V
Met beperkte investering is Stage V ‘Ready’ ook al mogelijk 
Maritiem uitlaatspecialist Discom heeft een nabehandelingsunit ontwikkeld waarmee nieuwe en bestaande Caterpillar 3512 motoren aan de Stage V emissienormen voldoen. Het project is ontwikkeld in samenwerking met Yerseke Engine Services (YES) en ingebouwd in het koppelverband ‘Vera Pax’, dat VEKA in Werkendam afbouwt voor de Belgische binnenvaartondernemer Fabian De Wachter.
“Dit is het eerste vrachtschip dat straks volcontinue vaart en aan de NRMM EU Stage V-normen voldoet.”, aldus Werner van Well, accountmanager bij Discom. Het systeem is afgelopen zomer volgens de E3 cyclus getest, onder toeziend oog van Bureau Veritas Parijs. Het nabehandelingsysteem is geschikt voor zowel bestaande als nieuwe motoren en bestaat uit een Selectieve Catalytische Reductie (SCR) in combinatie met een roetfilter. Van Well: “Het is makkelijk in gebruik. Het managementsysteem waarschuwt, zo rond de 10.000 uur, wanneer het filter aan vervanging toe is. Dat is een kwestie van het losdraaien van enkele bouten. Jaarlijks controleren we aan boord de goede werking van het systeem en nemen daar ook verantwoordelijkheid voor. We ontzorgen de binnenvaartondernemer zo veel mogelijk.”
Kop in ‘t zand
Door de extra investering maakt Fabian De Wachter zijn schip toekomstbestendig. “Je moet op de toekomst voorbereid zijn. Het is natuurlijk zonde als je nu iets nieuws laat bouwen of je hermotoriseert een schip dat het dan over een paar jaar al weer verouderd is. En daarbij: als iedereen z’n kop in ’t zand steekt, gebeurt er niets. Terwijl we nu toch echt wel zeker weten dat de klimaatontwikkeling een majeur probleem gaat worden.”
Stage V ready
Er is al flink wat interesse in de nabehandelingsunit van Discom. Als de Vera Pax op 11 november dit jaar opgeleverd wordt, zal het dan ook niet lang duren voordat er meerdere Stage V-schepen op het water te zien zullen zijn. Voor ondernemers die nu nog niet die stap willen zetten, maar waarvan het schip wel toe is aan een hermotorisering of motorrevisie, is er ook het ‘Stage V ready’-traject van Discom. Van Well: “Als het schip toch open ligt, kun je met beperkte meerkosten zorgen dat ruimtetechnisch alles gereed is om het nabehandelingsysteem te kunnen installeren. Als je dan toch die stap naar Stage V wilt zetten, is het een kwestie van de filters toevoegen en alles aansluiten en hoeft niet meer de hele machinekamer verbouwd te worden. Dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel qua investering.”
Bekijk andere publicaties