Noordwijkerhout in de ban van ‘100 bieravonturiers’

14-03-2017 - Noordwijkerhout

Speciaalbieren uit binnen- en buitenland aan de vooravond van een doorbraak

Noordwijkerhout in de ban van ‘100 bieravonturiers’

Café van der Geest gaat in een speciale campagne op zoek naar 100 ‘bieravonturiers’. En voor deze zoektocht had het Noordwijkerhoutse café geen beter moment kunnen uitkiezen: Nederland staat namelijk aan de vooravond van een bierrevolutie. Waar in het verleden rosé en cava op de Nederlandse terrassen de dienst uitmaakten, lijken zij deze zomer plaats te moeten maken voor smaakvolle speciaalbieren uit binnen- en buitenland.

“Speciaalbier is in Nederland in een enorme stroomversnelling geraakt maar heeft zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt”, zegt Pieter van der Geest, eigenaar van het gelijknamige café dat in Noordwijkerhout al 77 jaar een begrip is. “Waar vijf tot zes jaar geleden een gemiddelde cafébezoeker zo’n acht fluitjes pils dronk, consumeert diezelfde groep nu vier tot vijf speciaalbieren die wij op fles of op de tap hebben. Een ware omslag, omdat er met de sterke opkomst van speciaalbier meer wordt genoten en zo in meerdere opzichten ‘bewuster’ wordt gedronken. Overigens is bier niet langer een mannenaangelegenheid want we zien steeds vaker dames een speciaalbier bestellen. We kunnen oprecht spreken van een speciaalbierrevolutie.”

Session bieren: dé sensatie van 2017
Café van der Geest heeft een bijzondere selectie speciaalbieren gemaakt die in een straal van dertig kilometer van Noordwijkerhout worden gebrouwen. “Van de 100 bieren op onze kaart zijn er 50 van kleine brouwerijen uit de regio die alle hun eigen karakteristieke smaak hebben. Denk daarbij aan bijvoorbeeld tropisch fruit, zout en chocolade”, vertelt Peter van Duin, bedrijfsleider van café van der Geest, die een opleiding tot Biersommelier bij Stichting Bier Opleiding Nederland volgt en zich hopelijk later dit jaar biersommelier mag noemen. “Smaakvol bier met een laag alcoholpercentage, zogeheten ‘session bieren’, lijken dit voorjaar de trend te worden. Voor diegenen die echt iets anders willen, zijn ‘zure’ bieren met een opkomst bezig. Bittere bieren zoals IPA’s en variaties zetten hun succes van de afgelopen jaren onverminderd voort.”

Word jij een #bieravonturier?
Om het momentum van speciaalbier vast te houden en een smakelijk vervolg te geven, daagt Café van der Geest met een opvallende social mediacampagne lokale, regionale en nationale speciaalbierliefhebbers uit om hun leukste ‘speciaalbierselfie’ te delen. “Deze kunnen zij met #bieravonturier via Facebook, Instagram en Twitter inzenden”, besluit Pieter van der Geest. “Van alle binnengekomen inzendingen selecteren wij vanaf 1 april 100 dagen lang telkens één bieravonturier. Deze avonturiers worden bij ons in het café uitgenodigd en daar nemen wij, uiteraard onder het genot van een speciaalbier, een officiële foto en voegen deze toe aan onze Wall of Fame. Op deze manier blijven deze 100 bieravonturiers voor altijd met Café van der Geest verbonden.”

Bekijk andere publicaties