Novatug krijgt eerste CARROUSEL RAVE TUG opgeleverd

31-01-2018 - Terneuzen/Alphen aan den Rijn

Novatug krijgt eerste CARROUSEL RAVE TUG opgeleverd

Multraship least ‘game changing’ sleepboot van Novatug als ‘Multratug 32’

Vandaag heeft scheepswerf Damen de eerste CARROUSEL RAVE TUG (‘CRT’) voor Novatug opgeleverd. De sleepboot wordt doorgeleased aan Multraship uit Terneuzen die het vaartuig vandaag als ‘Multratug 32’ in gebruik heeft genomen. Bijzonder innovatief aan de boot is het Carrouselsysteem, waardoor zij op veel hogere snelheid zeeschepen kan assisteren, zonder risico op kapseizen.

“Het hele idee is oorspronkelijk ontstaan vanuit veiligheid”, aldus Julian Oggel, managing director van Novatug. “In principe is kapseizen tijdens het sleepwerk met de Carrousel onmogelijk. Hierdoor kunnen manoeuvres veilig uitgevoerd worden, die bij traditionele slepers erg risicovol zouden zijn.”

Stalen ring

Kern van de innovatie is de Carrousel, een patent van Novatug. In grote lijnen bestaat dat systeem uit een stalen ring om de opbouw die horizontaal 360 graden vrij kan ronddraaien. Daarop is de sleeplier gemonteerd die verticaal 45 graden kan kantelen. Zo kan de lier zich altijd richten naar de stand van de sleeplijn en is er optimale controle over de sleep. “Dit biedt de mogelijkheid om grote zeeschepen op veel grotere snelheden te bedienen, waardoor die schepen zelf beter bestuurbaar blijven. Efficiënter en veiliger dus.”

Samensmelting

De CRT is een slimme combinatie van op zich al bestaande technologieën en ideeën in een vernieuwend concept. Novatug heeft hiervoor samengewerkt met internationaal gerenommeerde partijen als Voith in Duitsland en de Canadese Naval Architects van Robert Allan Limited. Een eerder door die twee partijen bedacht concept is doorontwikkeld en geoptimaliseerd door toepassing van de Carrousel. Machinefabriek Luyt in Den Oever nam daarbij de speciaal ontwikkelde lier voor zijn rekening en voor de motoren is samengewerkt met ABC in België. Deze eerste CRT heeft Novatug uiteindelijk door Damen Shipyards laten bouwen. Scheepswerf Buschmann in Hamburg deed de ruwbouw en Damen Maaskant in Stellendam verzorgde de afbouw en oplevering.

 

Lager brandstofverbruik

Pepijn Nuijten, managing director van Multraship Towage & Salvage, is bijzonder tevreden met het resultaat. “De CRT betekent niet alleen een verdere verbetering voor de veiligheid van onze bemanningen, maar hierdoor kunnen we ook voorop blijven lopen in de dienstverlening richting onze klanten.” Dankzij het ingenieuze ontwerp, dat in feite voor haar werking zo veel mogelijk gebruik maakt van de kinetische energie in de sleep in plaats van alleen het eigen motorvermogen, wordt er bij gelijke sleepkracht ook een veel lager brandstofverbruik gerealiseerd. “De besparing bedraagt minimaal 25 procent bij een doorsnee assistentie van een zeeschip.”

44,7% CO2-reductie

“Om dat effect te versterken varen we al sinds de proefvaarten op Eco2Fuel+ duurzame diesel van De Pooter Olie”, voegt Nuijten toe. “Hierdoor daalt de uitstoot van roet en fijnstof met nog eens 16,5 procent en behaalt de Multratug 32 een CO2-reductie van 44,7 procent ten opzichte van reguliere diesel.”

Tweede in mei

Inmiddels wordt door Damen een tweede, identieke CRT voor Novatug gebouwd. Deze wordt naar verwachting in mei opgeleverd en is ook reeds voor Multraship gereserveerd. In de toekomst wil Novatug ook kleinere versies van de CRT op de markt brengen.

 

Bekijk andere publicaties