Van innovatieve oplossingen tot voorrang voor de vleermuis

07-05-2018 - Amsterdam

Anticiperend op de gevolgen van de klimaatverandering worden alle dijken in Nederland verstevigd. Ook de Houtribdijk in het IJsselmeer. Bouwcombinatie Boskalis en Van Oord voert dat werk uit. De infrareus was 25 april gastheer van de excursie van het Infraplatform van de Regio Randstad Noord. Zo’n 25 concullega’s uit Utrecht en Noord-Holland maakten een leerzame boottocht langs de lange dijk.

In de jaren zeventig werd de Houtribdijk aangelegd om het zuidelijk gedeelte van het IJsselmeer tot aan de Markerwaard in te polderen. Zo’n dertig jaar later liet men dat plan varen zodat de Houtribdijk nu eigenlijk niet meer is dan een waterkering die het IJsselmeer van het Markermeer scheidt. En die dankzij de N302 die er overheen is aangelegd, Enkhuizen en Lelystad dichter bij elkaar heeft gebracht.

Innovaties en vleermuizen

Als onderdeel van het nieuwe waterplan wordt de dijk nu aan beide kanten over een lengte van zo’n 35 kilometer verzwaard. Een project van ruim 80 miljoen dat is aangenomen door Boskalis. Onderdeel van het werk is het aanbrengen van zeil, langs het hele traject. De weg- en waterbouwer heeft speciaal voor dit project een machine ontwikkeld waarmee dat snel kan worden gedaan. Een innovatie die met trots aan de mede-Bouwend Nederland leden werd getoond.
Snelheid is absoluut een issue, legde de omgevingsmanager van Boskalis uit. Zo was gehoopt dat er elke dagje klokje rond gewerkt kon worden. Omdat het een Natura 2000 gebied is, bleek dat niet haalbaar, vanwege de vleermuis die ’s avonds en ’s nachts op pad gaan, is 16 uur per dag het maximum. Een tegenvaller waar nog volop over wordt gediscussieerd met opdrachtgever Rijkswaterstaat.
Hoewel het weer niet zo stralend was als een week eerder, hielden de infrabouwers het wel droog tijdens de vier uur lange maar razend boeiende excursie.

Lees meer Bekijk andere publicaties