Fries Heinis ‘special guest’ bij ALV afdeling ‘t Gooi

15-06-2020 - Amsterdam

In plaats van een fysieke algemene ledenvergadering heeft ook afdeling ’t Gooi voor de virtuele variant gekozen. Ongeveer vijftien leden namen dinsdag 9 juni via Teams op afstand deel aan de ALV. ‘Vreemde eend in de bijt’ was de directeur van Bouwend Nederland met gelukkig een aantal opbeurende berichten in deze vreemde periode.

Voor de reguliere agenda werd behandeld, nam Fries Heinis de leden van afdeling ‘t Gooi een klein stukje mee terug in de tijd. De directeur van Bouwend Nederland schetste een indrukwekkend beeld van de lobbyactiviteiten van de afgelopen drie bijzondere maanden. Met man en macht heeft Bouwend Nederland er voor gezorgd dat de bouw niet ook, net als half Nederland, piepend tot stilstand is gekomen. Samen met de overheid, Techniek Nederland en een aantal andere partijen werd in razend tempo het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ opgesteld wat het voor de bouw en infra mogelijk maakte om veilig door te werken. Met de promotiecampagne #doorbouwers werd aan Nederland duidelijk gemaakt dát de bouw dat doet en hoe de bouw dat aanpakt. 

Fatsoenlijke betaaltermijn

Corona is niet het enige waar Bouwend Nederland zich de afgelopen tijd druk om maakte, liet Heinis weten. PAS en PFAS zijn er immers ook nog. Wat de stikstofproblematiek betreft was Heinis tevreden met het advies van de commissie Remkes aan de overheid. Remkes noemt de bouw immers als een belangrijke motor voor de economie die niet afgeremd moet worden maar waar de overheid juist in moet investeren. Heinis haalde ook de succesvolle lobby voor een protocol voor fatsoenlijke betaaltermijnen aan. Opdrachtgevers, en dus ook de overheid, kunnen niet meer 60 of zelfs 90 dagen wachten met het voldoen van facturen, dat moet voortaan binnen 30 dagen gebeuren. 

Deze berichten van de directeur vielen uiteraard goed bij de leden. Wel werd er met betrekking tot de betaaltermijn voor gewaarschuwd dat sommige opdrachtgevers er erg goed in zijn die termijnen toch legaal op te rekken door bijvoorbeeld het traject vóór er mag worden gefactureerd te traineren. 

Lees meerBekijk andere publicaties