‘Kennisdeling tussen Rotterdam en SOHAR werkt twee kanten op’

06-03-2020 - Rotterdam

Eeuwen geleden vervulde de Omaanse stad Sohar al een rol in de mondiale zeehandel. Het verhaal gaat zelfs dat Sinbad de Zeeman er vandaan kwam. De geschiedenis van de huidige, moderne zeehaven SOHAR Port & Freezone is een stuk jonger. Het is een 50/50 joint-venture tussen Port of Rotterdam en Sultanaat Oman. In 2004 verwelkomde de haven in het noorden van Oman haar eerste zeeschip. Vijftien jaar later doen meer dan drieduizend schepen jaarlijks Sohar aan. In 2019 werden er 850.000 containers en meer dan 50 miljoen ton aan cargo overgeslagen.

Het succes van Sohar Port – één van de snelst groeiende havens ter wereld – is deels te verklaren door haar gunstige ligging. Sohar ligt tussen Dubai en Muscat, aan de Golf van Oman en op de belangrijkste vaarroute tussen Europa en Azië. “Sohar wordt gezien als de poort naar de Golfstaten”, zegt Batti Alshibli, die er werkzaam is vanaf de oprichting in 2004. Sinds 2014 is hij Havenmeester en maakt hij deel uit van het managementteam. Via Sohar kunnen de verschillende Golfstaten bereikt worden. Het wegennet en het toekomstige spoorwegsysteem zorgen voor een directe overland verbinding met Bahrein, Koeweit, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Alshibli: “Hierdoor kan men de extra kosten voor het passeren van de drukke Straat van Hormuz vermijden.”

Lees meerBekijk andere publicaties