Transfer pricing plan Zeelandia is Fit for Future

18-06-2021 - Rotterdam

Een beschuitgelei om luchtige, brosse beschuit mee te bakken. Dat was meer dan 120 jaar geleden het eerste product van Zeelandia. Inmiddels maakt de Koninklijke Zeelandia Groep een veelheid van producten voor brood- en banketbakkerijen vanuit bijna dertig vestigingen verspreid over de hele wereld. Transfer pricing is een onvermijdelijk onderwerp voor dit internationale bedrijf.

Corporate business controller John Reuvers werkt al 34 jaar bij Zeelandia. Om business te bevorderen buigt hij zich over finance-onderdelen als business performance, investeringen en acquisitie. Reuvers: “Het fiscale hoofdstuk is dan onvermijdelijk, zelfs al heb ik minder met de verantwoordingskant te maken.” Dat ligt namelijk op het bordje van zijn collega, financial controller Tom Tielenburg. Hij ziet erop toe dat Zeelandia op tijd betrouwbare interne en externe rapportages aflevert en houdt zich daarnaast bezig met tax en treasury. In veel gevallen werken ze samen op het gebied van intercompany transfer pricing. Daarom volgden ze vorig jaar tegelijkertijd het executive program Transfer Pricing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Wekelijkse kost

Zeelandia heeft vijf fabrieken in Nederland en meer dan 25 lokale vestigingen, deels met eigen productie, in het buitenland. “De berekening van intercompany prijzen en het doorbelasten van de kosten tussen landen is erg ingewikkeld”, zegt Reuvers. “Transfer pricing is zoeken naar een uniforme calculatiemethode waar alle autoriteiten mee akkoord gaan, zodat er op consistente wijze resultaten worden toegerekend aan de verschillende betrokken landen. Tom is specialist in de toepassing van de methodiek en de gevolgen daarvan voor de financiële en fiscale verantwoording en ik zie weer wat beslissingen hierover betekenen op de werkvloer van de verschillende dochterbedrijven en deelnemingen. We hebben wekelijks met transfer pricing te maken.”

Nuances

Het executive program Transfer Pricing voorzag beide professionals van nieuwe kennis op dit gebied. “Er werd goede achtergrondinformatie gegeven en we werden gewezen op de ruimte die je soms hebt”, zegt Tielenburg. “Transfer pricing is niet zwart-wit, maar kent veel nuances. Als je één methodiek bedenkt en uitwerkt als bedrijf, wordt dat door 25 landen bekeken. Iets wordt al snel ingewikkeld als er zoveel belastingdiensten over de hele wereld bij betrokken zijn. Daar bereidde het programma goed op voor.” Reuvers vult aan: ‘Er bestaat geen methode die naadloos aansluit bij alle landen. Kijk alleen al binnen de EU, waar niet eens een uniform BTW-tarief bestaat. Het is een puzzel.”

De kennis kwam meteen van pas. Zeelandia splitste zes jaar geleden in Zierikzee het hoofdkantoor van het lokale productiebedrijf, waar tot dan geen duidelijke scheiding tussen was. “Nu dat een aantal jaar geleden gebeurd was, wilden we de intercompany transfer pricing opnieuw onder de loep nemen en kijken of die nog voldoet aan de huidige wetgeving of dat er een update nodig is”, legt Reuvers uit. “Fiscaliteit vereist dat je na zo’n splitsing de productiekosten van je goederen op een acceptabele manier calculeert. Maar ook de kosten die het hoofdkantoor maakt, bijvoorbeeld voor de diensten die de centrale marketingafdeling levert aan de groepsmaatschappijen, gelden dan als doorbelasting naar de lokale ondernemingen.”

Gesprekspartners

Om helemaal ‘fit for future’ te worden schakelde Zeelandia externe consultants in. “Maar consultants gaan na een tijdje weer weg en Zeelandia vond het belangrijk om ook zelf de kennis over transfer pricing in huis te hebben. Tom en ik merkten dat we ook betere gesprekspartners werden, in plaats van dat we alleen luisterden naar wat de consultants bedachten. We konden zelf dingen opwerpen en de stappen volgen.”

“Inmiddels zitten we in een afrondende fase”, zegt Tielenburg. “Enerzijds heeft het volgen van het programma ons dus geholpen bij dit interne project. Anderzijds zijn we ons ook veel bewuster geworden van de gevoeligheid van de materie. We komen beter beslagen ten ijs als het over transfer pricing gaat.” Reuvers vult aan: “In het programma krijg je door gastsprekers een inkijkje in verschillende ondernemingen, maar ook in de keuken van de fiscale diensten. Er was bijvoorbeeld een spreker van de Nederlandse belastingdienst die ook betrokken was bij projecten voor de OECD. Zo kregen we een veel beter beeld van hoe dit onderwerp vanuit verschillende perspectieven behandeld wordt. Tenslotte moet gezegd worden dat de Erasmus universiteit en de programmaleider Clive Jie-A-Joen op een zeer professionele en begrijpelijke wijze de hele materie met ons hebben gedeeld.”

Lees meerBekijk andere publicaties