Stamceldonatie in de spotlights
Havana Orange zet zich in voor de Week van de Stamceldonor
In aanloop van de Week van de Stamceldonor (van 20 t/m 26 september) gingen we aan de slag voor Matchis, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor het opbouwen, voorlichten en onderhouden van het stamceldonorbestand. Niet het makkelijkste onderwerp om landelijke aandacht voor te krijgen, maar wél heel belangrijk. Matchis is vooral op zoek naar jongeren tussen de 18-35 jaar die zich aanmelden als donor, om te voorkomen dat het bestand te veel vergrijst en later opdroogt.
De Week werd afgetrapt op Rotterdam Centraal waar in samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons de eerste van in totaal 15.000 take-away koffiebekers door Sander de Kramer werden uitgereikt. Om deze beker een sleeve met een QR-code waarmee forenzen zich meteen als donor konden registreren. Om stamceldonatie juist bij de jongere doelgroep bekend te krijgen, hebben we onze pijlen onder meer op Vandaag Inside gericht. Daar wisten we een videoboodschap van profvoetballer Lennart Thy in de uitzending te krijgen. Hij verkreeg internationale faam toen hij in 2018 een wedstrijd oversloeg om zelf stamcellen te doneren.
Ook koppelden we een jonge donor en een stamcelontvanger aan het Noordhollands Dagblad voor een mooi persoonlijk artikel. Maar ook de regiozenders en hun sociale media, deden mee: Den Haag FM maakte een videoreportage en RTV Rijnmond besteedde aandacht aan het verhaal achter donatie. Naast deze mooie verhalen, schreven we ook diverse persberichten voor Matchis. We hopen dat de inschrijving van jongeren voor stamceldonatie weer een goede impuls heeft gekregen!

De onverwachtste loop van Nederland!
Havana Orange ondersteunt Fonds Gehandicaptensport
Corrigeren op z’n Spartaans